Doe het zelf
Lifehacks, masterclasses, handige tips, recepten.
thuis » Elektronica » “Nul” en “grond”: wat is het fundamentele verschil?

Historisch gezien gebeurde het zo dat in de Russische Federatie, maar ook in grensstaten, het aardingsprincipe wordt gebruikt wanneer de neutrale geleider is aangesloten op de aardlus. Veel mensen hebben misschien een 'legitieme' vraag: als ze met elkaar in contact staan, waarom dan zoveel draden trekken - het is voldoende om overal een dubbele draad aan te leggen (fase- en nullijn) en het zal mogelijk zijn om via de nullijn te aarden draad! Achter deze vraagstelling gaat echter een technische nuance schuil die deze oplossing niet alleen tot nutteloos speelgoed maakt, maar in sommige gevallen ook tot een nogal gevaarlijke onderneming.

Nul en grond - wat is het fundamentele verschil?

Voor degenen die ongeduldig zijn en graag 'in het antwoord willen kijken', zal ik je a priori een 'geheim' vertellen - het fundamentele idee is waar de neutrale draad met aarde is verbonden. De mogelijkheid om ze rechtstreeks in het stopcontact aan te sluiten, waarbij de aardgeleider (geelgroene draad) wordt aangesloten op de neutrale geleider (blauwe draad), zal niet correct zijn. Een dergelijk aardingsschema zal in strijd zijn met de vereisten van de PUE. Als gevolg hiervan zullen mensen niet beschermd zijn tegen elektrische schokken; bovendien zullen er nog meer veiligheidsproblemen ontstaan.

De PUE geeft, zonder opties, duidelijk aan hoe de aardgeleider eruit moet zien. Het moet een doorlopende draad zijn, zonder enige ontkoppelingselementen - relais, zekeringen, schakelaars, en ook bijvoorbeeld door de stekker uit het stopcontact te halen.

Zodra deze basisvereiste van de PEU wordt geschonden, verandert het aarden van een betrouwbare bescherming van een persoon tegen elektrische schokken in een nutteloze fictie. Maar de problemen eindigen daar niet, zoals de theorie leert en de praktijk laat zien! Als u nog steeds probeert de aardingsfuncties van de neutrale draad te geven, is het mogelijk dat de behuizing van de koelkast, magnetron of andere huishoudelijke apparaten onder stroom komt te staan. Dit wordt verklaard door het feit dat er een elektrische stroom langs de neutrale draad vloeit met een overeenkomstige spanningsval, waarvan de grootte kan worden bepaald door de stroomsterkte te vermenigvuldigen met de geleiderweerstand in het interval tussen de gemeten locatie en het werkelijke aardingspunt. Bovendien kan de omvang van een dergelijke spanning worden gekenmerkt door tientallen volt, dat wil zeggen dat het gevaarlijk kan zijn voor mensen (tot het uiterste - dodelijk!).

Nul en grond - wat is het fundamentele verschil?

Rest ons nog enkele resultaten samen te vatten en de nadruk te leggen. Wat is het fundamentele verschil tussen ‘nul’ en ‘grond’? Feit is dat er stroom door de neutrale draad vloeit en dat er schakelaars, dezelfde ingangsstroomonderbrekers, op zijn aangesloten. Dat wil zeggen, als we ‘aarde’ in de vorm van een doorlopende ader willen hebben, moeten we:

  • in appartementsgebouwen met meerdere verdiepingen: aansluiten op een speciale aardgeleider in de elektrische tunnel;
  • voor een individueel woonhuisje: het aansluitpunt moet de ingangsstroomonderbreker zijn, meer precies, de neutrale draad aan de ingang, die door de lucht- of ondergrondse kabel loopt vanaf de neerwaartse transformator die het dichtst bij het huis ligt, en de doorsnede van de neutrale draad moet minimaal tien vierkante millimeter zijn voor koperdraad en 16 mm2 – voor een aluminium kern (zie de overeenkomstige paragraaf in de PUE).

Elke andere plaats achter de invoermachine kan niet als "grond" worden gebruikt, daarom kan niets, van metalen plano's begraven in de buurt van het huis tot de behuizing van het elektrische paneel zelf, als zodanig worden beschouwd.

Vergeet nooit de regels die in de PES zijn vastgelegd. Volgens hen moet u zich laten leiden door een elementaire maar ware regel: als u niet zeker weet of deze specifieke draad ‘geaard’ is, mag u er niets op aansluiten, behalve een aardlekschakelaar van 30 mA, die onmiddellijk in werking treedt. , in tegenstelling tot een stroomonderbreker. Zoals je weet beschermt God degenen die voorzichtig zijn!

terugkomen
Opmerking
  • vlinderdasglimlachlachendblozensmileyontspannen ontspannengrijns
    hart ogenkussend hartkussende_gesloten_ogengespoeldopgeluchttevredengrijns
    knipoogvastgezette_uit_tong_knipogende_ooguitgestoken tong gesloten ogengrijnzendkussenvastzittende_uit_tongslapen
    bezorgdfronsengekweldopen mondgrimmigverwardstil
    uitdrukkingsloosniet geamuseerdzweet_glimlachzweetteleurgesteld_opgeluchtvermoeidheidpassief
    teleurgesteldverwardangstigkoud zweetvolhoudenschreeuwsnik
    vreugdeverbaasdschreeuwvermoeid gezichtbooswoedetriomf
    slaperigjammiemaskerzonnebrilduizelig gezichtimpglimlachend_imp
    neutraal_gezichtgeen_mondonschuldig
5+twee=
Opmerkingen (149)
  1. Nikolaj.
    #1 Nikolaj. Gasten 6 januari 2019 15:57
    17
    Het is de hoogste tijd om te vergeten wat aarden en aarden is. De huizen van vandaag worden van stroom voorzien door één draad. Met andere woorden: alleen de fase komt via het paneel de woning binnen. En de neutrale draden komen uit het appartement in het paneel en worden aan het neutrale stuk gehangen, dat op de neutrale draad van de hoofdkabel “zit”, en dat op zijn beurt aan de aardingsbout wordt gehangen. Alle. U hoeft nergens anders aan te denken. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat elektrische energie wordt gestolen door de aardingsbus afzonderlijk van het hoofdcircuit te geleiden.
    Maar zelfs deze truc kan worden omzeild en door "uw eigen" aardingsbus op te zetten, "waaraan u alle behoeften van uw consumenten kunt ophangen. Maar hoe u dit moet doen is bijna onmogelijk. Het zal nodig zijn om alle neutrale draden aan te leggen, nieuwe, “die van jou”, je zult ontdekt worden.
    1. Jevgen
      #2 Jevgen Gasten 6 januari 2019 19:51
      51
      “Het is de hoogste tijd om te vergeten wat aarden en aarden is”, wat zei je eigenlijk?

      er is gronding en er is gronding, en tenslotte staat er in dit artikel nog meer onzin geschreven die iets verklaart.
      Laat me je kort vertellen, de nul is altijd geaard, in oude huizen is hij geaard op een onderstation en in zulke huizen is er geen aarde, omdat de “scoop” altijd op alles bespaarde, het was voor hem jammer om ook een aardingsdraad bij de ingang van alle appartementen, maar nu is het eenvoudigste schema dit: de nul is al geaard in de schakelapparatuur bij de ingang en er wordt een aparte aarding vanaf getrokken. En iedereen zou al lang geleden op dit systeem moeten overstappen!!! alleen staat de verdomde economie, zoals gewoonlijk, niet toe dat alle mensen normaal geïmporteerde huishoudelijke apparaten gebruiken, omdat dat altijd moet!! grond nodig!! , en we bevinden ons voor de helft in de Sovjet-Unie, maar we genieten van de voordelen van de westerse beschaving.
      1. gogol
        #3 gogol Gasten 7 januari 2019 14:50
        31
        Lieverd, we hebben genoten van de voordelen van de beschaving. tot het midden van de 19e eeuw. En nu plukken we de vruchten van immoraliteit en volledige degradatie van de mensheid
        1. Joeri
          #4 Joeri Gasten 7 juli 2023 12:57
          1
          En toen was er een kernoorlog? glimlach
      2. Boris
        #5 Boris Gasten 9 januari 2019 10:55
        17
        Wanneer hadden we een aardlekschakelaar? Sindsdien is de behoefte aan een derde draad ontstaan. Dit zijn de jaren 90. De afwezigheid van een derde draad is geen ‘Sovjet’-besparing, het is een theoretisch onaanvaardbare verspilling van non-ferrometaal. Waarvoor was de derde draad nodig? Denkt u dat er overal ter wereld een stevig verankerde neutrale partij bestaat? En als lineair 220, maar dan in een driehoek? In de Verenigde Staten is voedsel in de huishoudelijke sector over het algemeen afkomstig van het merk 'varken', en dat is al heel lang zo. Je kunt proberen te werken met huishoudelijke apparaten die in Japan of de VS worden gebruikt, vooral als ze worden gevoed vanuit het middelpunt van hetzelfde "varken".
      3. RRR
        #6 RRR Gasten 9 januari 2019 13:59
        12
        Je schrijft onzin zonder de essentie van de kwestie te begrijpen. Misleid mensen niet
      4. Krokodil
        #7 Krokodil Gasten 13 januari 2019 03:32
        43
        Een stofblik is een goed hulpmiddel bij het opruimen van afval. Helaas kan ik me niet voorstellen wat voor stoffer je nodig hebt om het afval uit je hoofd te verwijderen.
    2. manolis
      #8 manolis Gasten 6 januari 2019 20:49
      2
      Pak de plus van het schild en neem deze niet mee het huis in maar mijnen met ze
      1. Gast Vlad
        #9 Gast Vlad Gasten 9 januari 2019 01:28
        24
        Nog een ‘vakman’ wiens huis wordt aangedreven door constante spanning. Plus en min in DC-circuits. Het huis beschikt over wisselstroom. Nul en fase.
        1. SLOPS
          #10 SLOPS Gasten 14 januari 2019 18:53
          6
          Het huis heeft wisselstroom, 3 fasen met een verplaatsing onder een hoek van 120 graden (totaal 380 volt) en in het midden bevindt zich een nul, die in wezen een stroombus is. Het verschil tussen deze bus en een van de fasen geeft 220 (230) volt.
      2. Vladimir
        #11 Vladimir Gasten 15 januari 2019 11:09
        1
        Nou, jij... oh, wat een dikke!
      3. vano55
        #12 vano55 Gasten 1 maart 2019 20:35
        3
        Waar heb je (+), in AC gevonden?
    3. Mitya
      #13 Mitya Gasten 10 januari 2019 15:39
      15
      PUE geeft niets om financiën - dit is niet zijn doel, maar zijn veiligheid. Slechts één voorbeeld: als 0 kapot gaat, staat het lichaam (bijvoorbeeld een koelkast) bij kortsluiting in de aarde onder spanning van niet meer of minder dan 220V!!!
      1. Andronus
        #14 Andronus Gasten 13 januari 2019 20:10
        1
        Spanning is het potentiaalverschil aan de uiteinden van de geleider, en vanwege de weerstand van de consument (koelkast) wordt het verschil verkleind en zal de uitvoer naar de behuizing niet meer dan 100 volt bedragen.
        1. Gast Alexander
          #15 Gast Alexander Gasten 23 januari 2019 00:27
          8
          Om de schaatsen weg te gooien is 100 V voldoende
      2. een
        #16 een Gasten 21 januari 2019 15:00 uur
        7
        Maatje, om het lichaam van de koelkast onder stroom te laten komen, moet je eerst deze spanning naar het lichaam geleiden of de isolatie doorbreken en de compressormotor op zo'n slimme manier aansluiten dat de storing naar het lichaam gaat.
      3. Markering
        #17 Markering Gasten 7 maart 2019 23:12
        0
        Juist in de PUE staat dat de koelkastbehuizing (een elektrisch apparaat met dubbele isolatie) geen aarding nodig heeft.
    4. Gast Michail
      #18 Gast Michail Gasten 12 januari 2019 17:50
      7
      om te stelen zoals jij voorstelt, moet je het zegel op de meter openen en 0 en fase verwisselen, en dit is gemakkelijk vast te stellen omdat de meter blijft staan. Als je besluit de fase te verschuiven en de meter in de tegenovergestelde richting te draaien, dan is dit alleen effectief op pure mechanica. elektronische systemen die optocouplers of hall-sensoren zijn voor de draairichting van de trommel in het algemeen
    5. Rulan
      #19 Rulan Gasten 26 januari 2019 11:39
      4
      Nikolay, je bent duidelijk geen expert in de elektriciteitssector, dus verzin alsjeblieft geen grap en misleid gewone mensen niet!
    6. Gast Alexey
      #20 Gast Alexey Gasten 2 maart 2019 23:31
      4
      Als je niets van elektrotechniek weet, schrijf dan niets, want met je onzin stel je mensen bloot aan levensgevaar. Het had zo moeten worden geschreven: "alleen de fase komt het huis binnen via het paneel"!
      Wat volgt is gewoon complete onzin. In een appartementencomplex worden drie fasegeleiders in de stijgleiding gelegd, één nulleider en één aarding. In de ISU (input distribution device) zijn de nulleider en de aarding verbonden met verschillende bussen, waartussen een jumper wordt geplaatst (!), omdat de nul aan de ingang opnieuw moet worden geaard, wat gebeurt door het aansluiten van de lokale aardingslus van het gebouw naar de aardingsbus. Voor particuliere huizen is het principe hetzelfde: de nul aan de ingang moet opnieuw worden geaard, d.w.z. aangesloten op het lokale (voor een bepaald huis) aardingscircuit, vanaf dit punt moeten de neutrale werk- en beschermingsgeleiders strikt gescheiden zijn in alle secties van het circuit.
    7. Jevgeni Pavlov
      #21 Jevgeni Pavlov Gasten 15 september 2020 16:07
      4
      Ik begrijp dat je als elektricien met eenfasige apparaten hebt gewerkt, je niveau beperkt is tot het installeren van elektrische apparaten in appartementen. Als je een driefasig netwerk en een krachtige belasting met stromen in de orde van meer dan 100 A neemt, dan heb je zeker een eerlijke aarde nodig. Het is ook nodig als je echte O nodig hebt voor de voeding van gevoelige apparaten. Een nulleider, die op welke manier dan ook en op een onhandige manier gemaakt kan worden en waarin mogelijk potentieel zit, is hiervoor niet geschikt, vooral omdat er onderweg allerlei verbindingen (terminals, twists etc.) kunnen ontstaan ​​die kunnen onverwacht problemen veroorzaken en een hoge weerstand hebben.Het is juist om verrassingen te elimineren, een grote stroom door te laten, om volledige nul en gegarandeerde lage weerstand te garanderen, evenals de afwezigheid van een groot aantal tussenliggende verbindingspunten, dat de aarde wordt aangelegd. En het is van cruciaal belang bij kritische (precieze, krachtige, enz.) apparatuur. Om een ​​gloeilamp aan te sluiten kun je het zonder aarde doen, maar voor een driefasige stroombron met nauwkeurige controle over de signaalvorm/frequentie/fase/amplitude kun je niet zonder aarde.
  2. Egor
    #22 Egor Gasten 6 januari 2019 18:28
    79
    De auteur probeert een onderwerp te onthullen waarvan hij geen idee heeft. Hij verwijst naar de PUE, maar het lijkt erop dat hij er niet naar heeft gekeken. Heeft geen idee wat het verschil is tussen aarden en aarden. Waar wordt aarding gebruikt en waar wordt aarding gebruikt? Over het algemeen heeft de auteur een puinhoop in zijn hoofd, hij heeft een onderwerp overgenomen waarin hij niet bekwaam is.
    1. YURICH
      #23 YURICH Gasten 8 januari 2019 21:49
      11
      5+. Ik ben het er helemaal mee eens.
    2. Semjon
      #24 Semjon Gasten 9 januari 2019 10:05
      9
      Ik ben het er helemaal mee eens. De auteur van het artikel begreep het onderwerp niet. Over het algemeen moeten dergelijke dingen, vooral die met betrekking tot elektriciteit, worden geschreven door mensen met een technische opleiding.
      1. Gast Alexander
        #25 Gast Alexander Gasten 9 januari 2019 19:44
        9
        Zelfs het hebben van een hogere opleiding in uw specialiteit geeft u niet altijd het recht om uw mening te uiten. Bij onze onderneming was er een hoofd van de elektrische afdeling die er erg trots op was dat hij deelnam aan de bouw (niet aan de bouw, maar zo lijkt het inbedrijfstelling) van een soort kerncentrale in Iran. Hij had dus niet gehoord dat er een concept van “aanraakspanning” bestaat, maar dit concept is aanwezig in de PTB of in de Elektrische Installatieregels ergens naast het concept van “stapspanning”. En het werkte prima. En mijn vrouw, vernoemd naar de Hogere Technische Universiteit van Moskou.Bauman, gekwalificeerd als elektrotechnisch ingenieur, berekende toen ik mijn diploma schreef zoiets als de weerstand van een aardingsapparaat. Maar ze kon het na een paar jaar nauwelijks uitleggen, maar ze klom op tot hoofdingenieur bij een onderzoeksinstituut. Je hoeft dus helemaal niet veel dingen te weten. Je hoeft het alleen maar te doen volgens het project, en ontwerpers moeten de regels kennen en ze volgen.
        1. Rulan
          #26 Rulan Gasten 26 januari 2019 11:47
          3
          Een hoge positie is niet altijd een indicator van kennis en intelligentie - bedankt dat je dit bevestigt aan de hand van het voorbeeld van je baas en je eigen vrouw!
  3. Pavel Petrovitsj
    #27 Pavel Petrovitsj Gasten 6 januari 2019 18:32
    40
    Jongens. En degene die dit artikel heeft geschreven en veel commentatoren hebben geen idee waar ze over schrijven. Je moet eerst gecertificeerd zijn voor minimaal groep III elektrische veiligheid en dan iets schrijven. Er zijn geen andere concepten in de elektrotechniek en elektrische veiligheid dan die beschreven in de regels!!!
  4. Sanek
    #28 Sanek Gasten 6 januari 2019 18:44
    5
    dit is allemaal gewoon cool, natuurlijk, veiligheid is een groot probleem, maar denk niet dat onze grootvaders dommer waren dan wij, zelfs nu is er in de meeste particuliere huizen geen echte nul; het is verbonden met de nullen op de eerste steun ; het komt het huis binnen via twee draden; wat voor aarding is het? gewoon mooie woorden over hoe het zou moeten zijn zoals alles in ons land
  5. Gregorius
    #29 Gregorius Gasten 6 januari 2019 18:45
    2
    Ik begrijp één ding niet, de stroom wisselt, dat wil zeggen dat nul en fase elkaar moeten afwisselen. Dat wil zeggen, als de stroom echt stroomt, dan in de ene richting, dan in de andere. En nul is helemaal geen nul 1/25 sec. Wat begrijp ik verkeerd?
    1. Gast Alexey
      #30 Gast Alexey Gasten 6 januari 2019 21:20
      11
      Je begrijpt het niet verkeerd. Niemand verandert daar van plaats. Nul is nul en het spanningsniveau op de tweede draad (fase) verandert ten opzichte van nul. Soms meer van hem, soms minder.Nou, zo simpel is het.
      1. Den Kol
        #31 Den Kol Gasten 8 januari 2019 00:39
        0
        Kan niets begrijpen.
        1. Gast Vladimir
          #32 Gast Vladimir Gasten 15 januari 2019 11:16
          4
          Nou, bijvoorbeeld een glas, we beschouwen de onderkant als nul, de bovenste snede is de maximale spanning, ik kan nog steeds niet lachen... je domme vragen belachelijk maken is iets goddelijks
      2. Gast Vlad
        #33 Gast Vlad Gasten 9 januari 2019 01:35
        2
        Welk spanningsniveau verandert? Neem een ​​voltmeter en meet. Tussen nul en fase 220 volt, tussen twee willekeurige fasen 380 volt. Praat geen onzin.
        1. Gast Vladimir
          #34 Gast Vladimir Gasten 9 januari 2019 14:02
          3
          JJJJ. De amplitudewaarde verdwijnt als deze verandert. En het is geen 220 of 380 V. Maar het werkt, ja, zoals ik al zei, het is bijna zo.
        2. Gast Alexander
          #35 Gast Alexander Gasten 13 januari 2019 20:08
          3
          Wat als u een oscilloscoop neemt in plaats van een voltmeter?
        3. Andronus
          #36 Andronus Gasten 13 januari 2019 20:15
          1
          Ja, het is niet de spanning die verandert, maar het potentieel
    2. Gast Vlad
      #37 Gast Vlad Gasten 9 januari 2019 01:33
      10
      Bij wisselstroom))) zijn het niet de fase en nul die van plaats wisselen, maar volgt de fase een sinusoïde met een oscillatiefrequentie van 50 keer per seconde. Wat is de frequentie van de gehoorde stroom? Aangegeven in Hertz. In ons netwerk hebben we een frequentie van 50 Hz en een spanning van 220 Volt; in de VS en Europa hebben we een frequentie van 60 Hz en een spanning van 127 Volt.
      1. Nikolaj Polozok
        #38 Nikolaj Polozok Gasten 9 januari 2019 09:19
        2
        In de VS zijn de stopcontacten 110V 60 Hz, en in Europa 230V 60 Hz.
      2. Andrej
        #39 Andrej Gasten 9 januari 2019 22:32
        2
        OVER! Dit is een verstandige opmerking, niet bla bla, ergens in de buurt van de ware)
    3. Gast Sergej
      #40 Gast Sergej Gasten 14 januari 2019 00:10
      2
      Als er maar twee draden zijn, dan begrijp je het goed, elke seconde 50 keer heen en weer, en er is geen richting, de draden zijn gelijk. Maar in werkelijkheid is er een derde geleider: de aarde (nou ja, of de statische capaciteit van het lichaam) en ten opzichte daarvan is nul altijd nul en is de fase wisselspanning.
  6. Gast Sergej
    #41 Gast Sergej Gasten 6 januari 2019 18:49
    3
    Bij schakelende voedingen, in het bijzonder computers, wordt bij gebruik van euro-aansluitingen de spanningsverdeling uitgevoerd door condensatoren, waarvan het middelpunt is verbonden met de aarde, en 220 wordt via een brug aan de condensatoren zelf geleverd. als op de ene helft van de deler de spanningen worden verdeeld tussen nul en aarde, wat in principe gelijk is aan 0 en alleen als de fasen onevenwichtig zijn, enkele volt bereikt. en op de andere schouder - al het andere is van 314V?
    1. Gast Vlad
      #42 Gast Vlad Gasten 9 januari 2019 01:38
      12
      De condensator deelde NOOIT enige spanning. Waar haal je dit allemaal vandaan? Condensatoren zijn ontworpen om rimpelingen in de voeding glad te strijken.
      1. RRR
        #43 RRR Gasten 9 januari 2019 14:01
        8
        En natuurlijk heb je nog nooit gehoord van een capacitieve spanningsdeler
      2. Andrej
        #44 Andrej Gasten 9 januari 2019 22:35
        0
        Nauwkeurig en correct antwoord) Naar mijn mening was die vriend “een beetje in de war” over stroomvoorzieningen.
  7. Ivan Gennadievitsj Gordienko
    #45 Ivan Gennadievitsj Gordienko Gasten 6 januari 2019 19:04
    12
    Hmm, de elektriciens zijn verzameld! Bestudeer de PUE en bestudeer zorgvuldig waarom beschermende aarding nodig is! Het is tijd om de TN-S-methode lang geleden te begraven
    1. Gast Vlad
      #46 Gast Vlad Gasten 9 januari 2019 01:39
      3
      TN-S-C wordt al zo lang gebruikt
    2. Gast Victor
      #47 Gast Victor Gasten 9 januari 2019 06:33
      7
      Beste, heb je niets verward, TN-S? Misschien TN-C?
  8. Gast Sergej
    #48 Gast Sergej Gasten 6 januari 2019 19:14
    3
    Wat weerhoudt je, afgaande op je diagram, ervan om de grond voor de ouzo te nemen of het inleidende contact met de ouzo, flow one?)))) Ik ben een dwaas of ski's gaan niet op asfalt
    1. Gast Alex
      #49 Gast Alex Gasten 11 januari 2019 14:09
      18
      Door mijn onervarenheid (ik was net begonnen als elektricien) heb ik dat in 2004 ook gedaan. En hij verbrandde bijna zijn eigen appartement. Deze foto staat nog steeds voor mijn ogen, ook al zijn er zoveel jaren verstreken...
      We woonden toen in een oud gebouw, gebouwd in de jaren 30 (een houten huis, van binnen gepleisterd). En we hadden de gebruikelijke files (of beter gezegd, één per “fase”). Ik werkte toen al anderhalf jaar als elektricien, ik dacht dat ik alles wist en kon, “ik ben een genie” en zo. Ik besloot om "Europese stopcontacten" in de keuken te installeren en tegelijkertijd de stekkers voor automatische machines te vervangen en een aardlekschakelaar te installeren (aangezien we tegelijkertijd met het vervangen van de bedrading in de keuken een douche hebben uitgerust met een onmiddellijke watervoorziening verwarming (voor degenen die het niet weten, in die oude huizen zijn er soortgelijke 'zegeningen van de beschaving' die nooit hebben bestaan, ze 'hebben alles zelf afgemaakt')). Welnu, ik installeerde een aardlekschakelaar, automatische machines, verdeelde de lijnen in de keuken en in de kamers... Ik plaatste de aardgeleider van de "Euro-stopcontacten" en de doorstroomverwarmer aan de ingang van de aardlekschakelaar, onder één terminal met de neutrale draad van de meter. En "voor betrouwbaarheid" onder dezelfde terminal plaatste ik (verdomme, nu is het grappig voor mij wat ik schrijf en vanwege het feit dat ik toen "omheind" was) een gedraaid paar draden van 1,5 "vierkantjes" en verbond het met het andere uiteinde met... een verwarmingsbatterij in de keuken en zelfs een douchebak. Ik controleerde de functionaliteit van de aardlekschakelaar met een “testlamp” (de lekstroom van de lamp was voldoende), wat betreft de batterij, het carter en de “fase”, de aardlekschakelaar werkte correct, “iedereen was blij, iedereen “lachte” ... Precies tot het moment dat “de donder insloeg”: in onze wijk van de stad een gewelddadige gebeurtenis bouw, alle oude huizen werden gesloopt (inclusief de mijne na enige tijd), het gebied werd herbouwd, nieuwe hoogbouw, alles. En op een zaterdagavond slaagden de bouwers erin de kabel door te snijden die ons huis van stroom voorziet vanaf het transformatorstation. Hun voorman kwam aanrennen met een team van harde werkers, ze verzekerden iedereen dat nu de tijdelijke bouwplaats voor het huis verlaten zou worden, en op weekdagen zouden ze samen met de netwerkwerkers alles herstellen.We hebben de beschadigde kabel losgekoppeld van de ingangskast van ons huis, onze eigen kabel aangesloten, hem van stroom voorzien vanaf de bouwplaats... Maar blijkbaar is de doorsnede van onze tijdelijke schuur verkeerd gekozen. Hoewel het huis oud is, met 8 appartementen, heeft iedereen moderne apparatuur, de lading is behoorlijk... We waren op dat moment aan het roken in de keuken. Eerst ging het licht aan. Drie seconden lang. Toen was er een tijdelijke verzakking waardoor de lampen nauwelijks nog brandden. Daarna flitsten ze nog een paar seconden heel helder en gingen naar buiten, en er klonk een vreselijke crash vanuit onze gang. We springen eruit en zien hoe onze toonbank met open vuur brandt, maar dat valt mee! En boven de toonbank is er een mezzanine (houten), eromheen ligt droog oud behang, rechts is er een vers geschilderde omlijsting van de voordeur... En dit alles likt al vuur, en er is veel rook in het hele appartement. Letterlijk binnen een paar seconden... Als we op dat moment niet thuis waren geweest, had het hele huis amba ontvangen, niet alleen wij. Ze vulden alles met water uit de ketel en mokken, renden de straat op en riepen naar de bouwers dat ze nog niets aan moesten zetten. Iedereen is in shock, wat maakt het uit...!?.. De voorman kwam aanrennen... We hebben het appartement geventileerd van de rook, laten we naar huis gaan... Die draad van mij die naar de verwarmingsradiator en de douchebak ging met de aarde smolt eenvoudigweg over de hele lengte ... Ik opende de rokerige plastic doos waar de aardlekschakelaar met machinegeweren stond, alles was verschroeid, maar het leek te leven. Ik gooide alle “aardegeleiders” weg bij de ingang van de aardlekschakelaar onder toezicht van een voorman die het vermoeden had dat we elektriciteit aan het stelen waren (hoewel dit niet het geval was, omdat het “ala potentiaalvereffening gedaan door ...” )... De bouwers sleepten de kabel met geleiders met een grotere doorsnede en voedden het huis zonder incidenten. Toen de schok voorbij was, kwam het besef van de fout.De truc is dat veel mensen vergeten (waaronder ik op dat moment) dat in ons land de residentiële sector (en niet alleen) wordt aangedreven door drie fasen met behulp van een neutrale geleider. En als de belasting over de fasen niet uniform is (en in de residentiële sector is dit altijd het geval), dan begint er stroom te stromen in de neutrale draad en springt de spanning (ik leg dit op een eenvoudige manier uit) - in de overbelaste fase de spanning zakt, in de onderbelaste fase, integendeel, hij springt (er treedt fase-onbalans op). En als de nulleider slecht contact heeft met de nulleider, of een zwakke doorsnede heeft, dan brandt hij bij goede belasting door... wat uiteindelijk gebeurde: eerst (volgens de bouwers) brandde hun nul door, en daarna een paar seconden brak het uit bij de mijne in het appartement, omdat voor alle acht appartementen, inclusief de mijne, de neutrale draad mijn "dunne" draad was, verbonden met de verwarmingsbatterij en verbonden met de aardlekschakelaar... Daarom, kameraden, leer van de fouten van anderen. Ze kunnen (God verhoede!) fataal worden...
      Nu wonen we al een hele tijd in een nieuw gebouw; toen we er kwamen wonen, heb ik de gemeentelijke renovatie van het appartement opnieuw uitgevoerd, samen met de elektriciteit, en een spanningsrelais (UVR) in het appartementpaneel geïnstalleerd, wat al een besparing heeft opgeleverd ons meer dan eens tegen pieken te beschermen. Veel mensen zijn verrast: waarom heb je een UZM nodig in een nieuw gebouw, omdat alle bedrading modern en nieuw is? Opnieuw fout! Ja, alles is nieuw voor mij. En de woning is aangesloten op een TP, gebouwd in de jaren 80. En het hele energievoorzieningssysteem moet altijd in zijn geheel, ‘van begin tot eind’, als één geheel worden beschouwd. En als een plaats van dit 'enkele geheel' 'smal' is, dan is het beter om op safe te spelen, zodat het later niet ondraaglijk pijnlijk zal zijn, vooral omdat, zoals ik hierboven schreef, de UZM meer dan eens heeft gewerkt.En in een naburig nieuw gebouw, bij het uitvoeren van laswerkzaamheden in een van de appartementen, brandde de nul op een van de stijgleidingen door (ik ken de exacte details niet) en onze beheermaatschappij ontving veel rechtszaken van de eigenaren van appartementen met verbrande apparatuur...
      1. een
        #50 een Gasten 21 januari 2019 15:05
        3
        Om de fasen die door de generator van de energiecentrale worden gecreëerd, te scheeftrekken, moet je de belasting verlagen tot ongeveer 10% van de opgewekte stroom... wat voor soort apparatuur had je in huis, een hypermijnboerderij of iets?
      2. gast
        #51 gast Gasten 25 januari 2019 15:40
        5
        Ik ben klaar met lezen, ik was niet lui. Leo Tolstoj en Fjodor Michajlovitsj Dostojevski rusten aan de zijlijn
      3. Valdemar
        #52 Valdemar Gasten 22 april 2023 13:22
        0
        Je raakte opgebrand omdat de “elektriciens” de F- en 0-ingangen door elkaar haalden, met andere woorden, de fase ging door de draden voor 0, waar ze de machines niet installeerden en de draden neutraliseerden met batterijen en allerlei metalen stijgbuizen (een hele grote fout). En al deze draden zijn gewoon doorgebrand, die fase-aarding-0 karaat.
  9. Gast Vladimir
    #53 Gast Vladimir Gasten 6 januari 2019 19:41
    14
    Het zou beter zijn om, als het zo slim is, te schrijven hoe je de neutrale draad van de aardedraad kunt onderscheiden in een drieaderige kabel, waarbij alle aders dezelfde isolatiekleur hebben. Deze werden begin jaren 80 gelegd in appartementsgebouwen voor elektriciteit kachels
    1. Gast Sergej
      #54 Gast Sergej Gasten 14 januari 2019 00:16
      3
      We moeten vinden waar de tweede staart is bevestigd. Of schakel de elektriciteit in het huis uit - de aarding wordt niet verbroken door de schakelaar, dus bij nul zal er een kleine hoeveelheid interferentie zijn, maar op grondniveau zal er geen sprake zijn.
  10. Vaik
    #55 Vaik Gasten 6 januari 2019 19:47
    6
    0,4 kV-NETWERK met stevig geaarde nulleider. Er is geen verschil, grond, nul. Misleid mensen niet
    1. Gast Vlad
      #56 Gast Vlad Gasten 9 januari 2019 01:43
      6
      Er is een verschil.Is het gewoon zo dat de nulleider stevig gegrond is? Waar komen nul en aarde samen? Op het onderstation of in het ingangsschakelbord van de ASU, en zoals het correct is geschreven in dezelfde PUE, hoofdstuk 7, is het opnieuw combineren van de nulwerkende en nul beschermende geleiders langs de energieverdeling ten strengste VERBODEN!!!

Paspoorthoes | Doe het zelf

Ansichtkaart "Barney Beer" | Doe het zelf

Het elimineren van condensatie in autolampen

Hoe je makreel snel met je eigen handen in een geurige marinade marineert

«Doe het zelf - met je eigen handen» - een site met interessante zelfgemaakte producten gemaakt van restmaterialen en spullen uit huis. Stapsgewijze masterclasses met foto's en beschrijvingen, technologieën, lifehacks - alles wat een echte meester of gewoon een vakman nodig heeft voor handwerk. Ambachten van elke complexiteit, een grote selectie aan richtingen en ideeën voor creativiteit.

Wij raden lezen aan

Foutcodes wasmachine